A tea mint expresszionizmus

A fehér lótusz olyan mint a magyaroknak a bazsarózsa. Buddha tisztasága, ártatlanság és mégis
szenvedély és szerelem. Történelmi jelentősége a mongol uralom leverése és a későbbi fehér lótusz
néven jegyzett mozgalmak révén a fehér lótusz a kínai történelmi és kulturális tudat elengedhetetlen
része. Aki ezzel a névvel alapít teát, az legalábbis kompromisszumoktól mentes, szenvedélyes
receptet ígér.

A fehér lótuszt a nyolcvanas évek végétől adták ki, legutóbb 2005-ben és 2007-ben. A 2007-es sorozat első darabjai még
bambuszlevélbe kötve érkeztek, a későbbiek már az új Menghai stratégia részeként papírcsomagolásban. A 2005 előtti
időszak fehér lótusz teái a buddhista szerzetesek narancs köntösét öltötték magukra, a legutóbbi tiszta fehér.

A csomagoláson felül a művészi kalligrafikus felirat: Jin Zhen Bai Lan, azaz Ezüst (itt értsd: arany) tűk Fehér lótusz.
Dayi Menghai nagylevelű teából készült.

A középen látható lótusz szirmaiban első látásra könnyű, közelebbről megvizsgálva meglehetősen nehezen
érthető felirat
- baloldalt Juan, azaz kerek (értsd kerek formára préselt tea)
- lent a lótusz
- jobbra a fehér
- és újra csak az arany tűk
A pecsétírással nyomtatott jeleket egyáltalán nem könnyű megfejteni, kértem segítséget a Konfuciusz Intézetből és
Kínából sokaktól, de nem kaptam meggyőző válaszokat. Kíani barátom időt kért, megkérdez egy tanárt is mondta, aztán
feladta. MEgfejtéseket köszönettel elfogadunk.

A tea elől hátul egyöntetű megjelenésű, nagyon impresszív, kizárólag tavaszi, ki nem bomlott rügyekből áll. Ez az
alapanyag tulajdonképpen megegyezik a híres Yunnani Aranyvörös tea alapanyagával, a különbség, hogy azt túlnyomórészt
Simaoban szedik, ez a tea pedig Menghai. A földrajtzi távolság nem jelentős, Menghai teákból is készítenek ritkán fekete teákat
itt megízlelhetjük a kézműves fekete rügyteák és a hei cha-ként fermentált puerhek közötti különbséget. A fermentáció
ennél a teánál 40 napos, enyhébb, mint a nagylevelű teák esetében, a felszín összképe világosan aranyló.

Az öntet mély alabástrom, rendkívül aromás, Unicum-szerű és helytállást, fizikai hozzáállást igényel. Emlékszem a tea avató
felöntéseire még friss korából, ez a kép másfél évvel a tea elkészítését követően készült, azóta tovább világosodott és
némileg enyhült, de az alapvető benyomás még mindig az, hogy brutálisan erős teához kölcsönöztük a testünk.
Utóíze hosszú, de még kaparó, 2010 környékén volt érezhető némi változás és csendesedett bársonyos aromákká.
Nem könnyű ajánlást adni ehhez a komromisszumoktól mentes teához, azt hiszem olyan teaivóknak való, akik életük jelen
szakaszában minden reggel lendületet merítve indulnak nyerni, elérni, megváltoztatni. A finom részleteket kedvelők
úgy fogják érezni magukat, mint egy expresszionista kiállításon. És valóban Li Keran képei, vörösen izzó hegyei, összecsapó bikái
a fehér lótusz irodalomba és művészetbe oltott rokonai. De csak annak, aki úgy gondolja, hogy egy tea önmagában nem lehet
művészet.

|